Röviden:
Szent Norbert a Világi Harmadrendet még életében megalapította. Ez volt a világon az első harmadrend. Már akkor is sokak szándéka volt, hogy szorosabb kötelékkel kapcsolódjanak a Premontrei Rendhez. A Magyarországi Harmadrend tagjai egészen az 50-es évekig, a rendek magyarországi szétszóratásáig élő közösséget alkottak. Öröm számunkra, hogy 2009, –a Harmadrend újraindulása– óta folytatódik az, ami közel 800 évvel ezelőtt Magyarországon is elkezdődött.
Bővebben:
A premontrei harmadrend rövid története és lényege
- Szent Norbert atyánk életében kezdetektől jelen vannak a világiak.
– Elsősorban ki kell emelni azokat a férfiakat és nőket, akikből Szent Norbert rendjének tagjai lettek.
–Ezek között voltak egyszerű emberek és voltak gazdag befolyásos személyek, akik a premontrei rendbe való belépésükkor akár egész vagyonukat, mindenüket a rend céljaira adták át. Pl. Ilyen volt Cappenberg-i Godefrid, a fiatal tehetséges ifjú gróf, aki saját kastélyát alakíttatta át premontrei rendházzá. És feleségével valamint öccsével együtt belépett a rendbe.
– Szent Norbert atyánkat azonban az isteni gondviselés nemcsak olyan emberekkel hozta össze, akik szerzeteseké lettek rendjében, hanem olyanokkal is akik –és ezt Norbert atyánk éles szemmel felismerte- úgy szolgálhatták a legjobban Isten ügyét, ha megmaradnak a világi életben.
– Ilyen volt Theobald gróf, aki igen hatalmas birtokokkal és nagy befolyással rendelkezett. Szeretett volna belépni a premontrei rendbe, de Norbert atyánk inkább tanácsolta neki, hogy maradjon befolyásos helyén a világban, hogy így több jót tehessen. Ebbe, bár nagyon meglepődött, de beleegyezett és Szent Norbert tanácsára és segítségével megnősült. A rendi hagyomány szerint – bár ma ezt történészek megkérdőjelezik – szent Norbert a rendi viselet egyik részének a skapulárénak (köténynek) egy kicsinyített másába öltöztette be Theobaldot.
- A premontrei harmadrend kialakulása
– Biztos, számszerű adatokat nem tudunk mondani a premontrei harmadrend kezdeteiről de az biztos, hogy már a középkortól kezdve erős vágy élt a világiakban, hogy életüket összekössék a szerzetesek és a kanonokok életével.
– A mai értelemben vett harmadrend két szokásból alakult ki:
– A bencés rend kezdeti időszakában a confraterek felvételének szokása (többnyire egy-egy monostor jótevői voltak). Nem kaptak ruhát, de nevüket beírták a rendtagok jegyzékébe
–A XI-XIII. századra általánosan elterjedt szokás volt, hogy világiak végső betegségük idején felvették egy – egy szerzetesrend ruháját megsegítésként („ad succurrendum”).
–A premontrei rend mindkét szokást átvette, számos feljegyzés bizonyítja ezt a középkorból de ki is teljesítette és továbbfejlesztette azzá, amit ma harmadrendnek mondunk. A pusztán külső jeleknek és cselekedeteknek belső tartalmat adott.
– A barokk korból pedig leírásban is fennmaradt a skapuláré feladásának liturgiája illetve a harmadrendi regula, melyet szent Norbertnek tulajdonítanak.
– A premontreieknél valósították meg először az egyháztörténetben a harmadrend gondolatát – a kolostoron kívüli laikusok bevonását a szerzetesek és apácák lelki életébe és a szerzetesélet gyümölcseibe. A premontrei harmadrend a világ legrégibb harmadrendje.
III. A magyar premontrei harmadrend történetét tekintve a következő érdekességeket érdemes kiemelni:
– Az ősi hagyomány szerint a fehér kanonokok II. István király (1101-1131) hívására Prémontréból érkezetek Magyarországra, és Nagyvárad városától északra, a Kőrös folyó jobb partján emelkedő dombtetőn az előhegyen, (Promontorium) emeltek monostort Szent István első vértanú tiszteletére, 1130-ban. A Képes Krónika szerint itt temették el, rendi ruhában II. Istvánt.
– A középkor folyamán minden bizonnyal virágzott hazánkban is a premontrei kolostorok lelki gyümölcseiből táplálkozó világiak közössége. A török világ azonban a rend életével együtt ezt is elsöpörte.
– Az új korban 1925-től Magyarországon a premontrei nővérek segítségével és vezetésével kezdődött el újra a harmadrend működése. Ez a virágzás 25 évig tartott és 1950-ben a szerzetesrendek feloszlatásával ért véget.
– Közel hatvan év kényszerszünet után 2009. november 23-án indult újra a premontrei harmadrend, hat taggal, Zsámbékon; 2010-ben pedig Gödöllőn. Jelenleg 2015-ben a zsámbéki közösségbe 6, a gödöllőibe pedig 11 tag tartozik.
- Miben áll napjainkban premontrei harmadrendinek lenni?
– A harmadrendbe tartozó tagoknak vannak feladataik és vannak úgynevezett gyümölcsök, amiket a premontrei szerzetes közösség nyújt ezeknek a tagoknak.
Világi harmadrend – körvonalak
- A világi harmadrendiek részesednek a Premontrei Rend ima- és lelkiségi közösségében, így tágabb értelemben a Premontrei Rend tagjainak mondhatók.
- A Rend havonta egy szentmisét ajánl fel a harmadrendiek szándékára.
- A tagok részt vesznek a rendi szentek ünnepein mondott szentmisén és zsolozsmán.
- A harmadrend tagjai havonta egyszer találkoznak, szentmisén vesznek részt, és lelkiségi- rendtörténeti- vagy egyéb tanítást kapnak.
- Hetente legalább egyszer imádkozzanak együtt egy zsolozsma-órát a szerzetesekkel
- Naponta pedig imádkozzanak egy zsolozsmaórát az otthonukban a harmadrendiek számára készített rövidített zsolozsmából. (vagy pedig, ha tehetik, zsolozsmázzanak a szerzetesekkel)
- A harmadrendiek évi főünnepe a Premontrei Mindenszentek napja (november 13.) Ilyenkor fogadják be őket a harmadrend helyi közösségébe (jelöltség), ilyenkor tesznek ígéretet, ill. ilyenkor újítják meg ígéreteiket.
- A harmadrendiek részt vállalnak a Rend oltáriszentség és Mária-tiszteletében, missziós küldetésében, a szegények, a hátrányos helyzetűek és a gyermekek szolgálatában.
- A harmadrend tagjai a maguk módján, lehetőségeiknek és képességüknek megfelelően ugyancsak részt vállalnak a Rend mindennapi feladataiban (liturgikus szolgálat, beteglátogatás, szegények szolgálata). Vállalásaikat csoportjuk felelősével egyeztetve és társaikkal egyetértésben végzik.
- A harmadrendiek szentségi élete rendezett, és számíthatnak a Rend részéről a lelki irányításra.
- A Rend részéről egy rendtag felelős a harmadrendiek közösségéért. A harmadrend tagjai is kijelölhetnek maguk közül egy felelőst, aki összeköti őket a Renddel, és a közösség életét koordinálja.